Tuesday, October 6, 2009

cerita setengah tahun ke dua

Sebenarnya aku sangat suka bulan jun hingga disember ini kerana aku tengah praktikal.
dapat elaun yang lumayan.boleh claim tipu-tipu sikit.dalam setengah tahun ke dua ni boleh kira dengan jari berapa kali je aku bawa motor.rugi bawa motor.tak boleh claim banyak.lepas tu dapat jumpe cikgu2 lawa yang aku rasa macam nak suruh mak aku hantar rombongan meminang sekarang juga.siap ada cikgu kirim salam kat gua lagi.nampak sangat gua dasyat.syarikat tempat aku praktikal dapat tender buat network di sekolah satu selangor.dari cabling pakai fiber optik hinggalah ke wireless access point dan configure switch.pakai barang SMC, tak main cisco2, barang mahal.agak seronok.banyak aku belajar.lu orang petik lah aku nama sekolah apa2 di selangor ni, selamba gua jawap dekat mana siap bagi poskod lagi.

dalam lingkungan masa ini juga gua genap 22 tahun pada 170709 yang lepas.gila cepat masa berlalu.aku ingat lagi masa darjah lima nak sambut hari jadi aku.sehari sebelum tu iaitu pada 16hb 7 1997, ketika gua baru balik dari kedai beli agar2 strip sebab mak gua nk buat agar2(gua sambut besday pakai agar2 je, apa barang kek), tiba-tiba dapat panggilan dari pekan nanas, johor mengatakan fuang aku meninggal.fuang tu bahasa bugis, maksudnya datuk aku.oleh itu pada tahun ini sudah 12 tahun fuang meninggalkan aku.alfatihah utk beliau.

bulan sembilan pula berpuasa.aku perasan puasa tahun ini bagi aku sangat teruk sekali.kurang amalan.dosa pula macam bertambah je.nauzubillah tahun depan tak jadi macam tahun ini.selepas sebulan berpuasa, hari raya aidilfitri.tak beli baju raya.malam raya pergi basuh kereta, lepak mcD dengan fazlan abu hasan.anak jati subang jaya.pernah menetap di sri manjung.tengok game liverpool kalau tak silap.petang raya balik kampung, orang kampung mesti akan tanya soalan yang jemu aku dengar, "dah habis belajar belum?", "belajar dekat mana?".lima tahun aku belajar, selama lima kali rayalah soalan sama yang ditanya.cuma tahun ni aku jawap lain sikit, tahun depan habis la.selalu aku jawap lambat lagi nak habis.bila jawap belajar kt UniKL, dia mengiyakan tapi dengan ayat yang salah, "o0o0o.. UKM ka?" gua angguk je malas nak cerita banyak.cerita banyak pun bukannya makcik pakcik tu tahu sangat pun pasal UniKL.ada la yang tahu sikit2 sebab ada iklan di radio dan surat khabar.

sebut pasal UniKL, gua teringat nak cerita pasal yuran.semester ni gua praktikal pun kene bayar RM5500 ke? dulu diploma tak ada pun kene bayar penuh.dengar cerita semester ambil FYP pun kena bayar penuh walaupun tiada kelas.semester sebelum ni dah la pergi kelas duduk saja dengar lecturer bergebang kena bayar juga rm5500.modal hanya kerusi meja, bayar gaji lecturer bersama sedikit kos2 sampingan lain seperti beli marker pen, bayar gaji cleaner curi tulang dekat tangga dengan pak guard kuat usha makwe.tak ada siapa nak anjurkan mogok ke? dengar cerita lagi undang2 dah diketatkan sebab pindah dari MECD ke KPT.macam mana ni, rambut gua dah panjang siap berikat.gua baru cadang nak ke salun kasi stim.

1 comment:

Syifa Alshah (wutwut) said...

alaa . perasan laa die ni taw .
tape bile lagi nak berperasan ? *wink*