Saturday, April 19, 2008

global warming

apakah global warming? global warming mengikut yg di'define'kan oleh kawan karib saya merangkap salah seorg guru sy iaitu incik google ialah "an increase of the earth's temperature by a few degrees resulting in an increase in the volume of water which contributes to sea-level rise" - (www.nwrc.usgs.gov/fringe/glossary.html) atau, An increase in the near surface temperature of the Earth. Global warming has occurred in the distant past as the result of natural influences, but the term is most often used to refer to the warming predicted to occur as a result of increased emissions of greenhouse gases. - (www.evomarkets.com/ghg_glossary.html)atau dalam bahasa kebangsaannya ialah pemanasan global.hehe

istilah ini timbul sejak kebelakangan ini. bagaimana ia timbul? semestinya setelah manusia merasai kesan yang pelik seperti kemarau, banjir, tsunami dan sebagainya. bagaimana ia berlaku? secara khususnya malas saya hendak terangkan di sini dengan susah payah, justeru dengan senang lenangnya atau secara umumnya mestilah disebabkan tangan manusia yang mengakibatkan pencemaran udara dan air, penggunaan sumber semula jadi tanpa kawalan seperti menggondolkan bukit, dan
pembangunan tidak terancang.

kesan paling teruk yang sedang dirasai sekarang ialah lembah klang sering dilanda hujan yang tersangat lebat, terutama waktu petang. hujan yang turun dengan lebat secara tiba-tiba... ini meresahkan segenap lapisan warga kota dari golongan pekerja bawahan sehinggalah atasan termasuklah saya seorang pelajar yang berulang-alik ke kelas setiap hari. itu belum lagi disusuli banjir kilat di sekitar KL. bagi mereka peniaga pasar malam yang rata-ratanya mula beroperasi waktu petang, hujan seolah menyebabkan periuk nasi mereka terjejas. bagi golongan bermotosikal seperti despatch, posmen dan saya, hujan sedikit sebanyak mengganggu rutin harian dan urusan kita. begitu juga golongan kelas atasan, hujan menyebabkan jalan sesak, perjalanan seperti menemui client terlambat lantas boleh menyebabkan kerugian akibat urusan perniagaan itu dibatalkan. tidak dinafikan hujan merupakan rahmat dari tuhan, tapi Allah itu maha berkuasa, rahmatNya boleh ditukar menjadi bala jika manusia tidak pernah mensyukurinya.

jadi apakah tindakan kita? sekali lagi malas saya 'detail'kan kerana anda sedia maklum apakah tindakan yang sewajarnya diambil. cuma di sini saya ingin menyuarakan beberapa tindakan yang sepatutnya diambil oleh beberapa syarikat2 multinasional kerana mereka inilah antara penyumbang terbesar kepada ketidakseimbangan ekosistem. pertama, bagi syarikat2 yang menghantar bil kepada pelanggan seperti syarikat telekomunikasi, saya mencadangkan agar menghentikan penghantaran bil secara manual, sebaliknya hantar secara online terus ke emel pelanggan.dengan ini dapat menjimatkan kertas, justeru dapat menyelamatkan pokok2 dari ditebang. saya merupakan pelanggan celcom pasca bayar, saya menerima bil minimum purata 8 helai yang mengandungi rekod panggilan dan sms.sudah tentu kita banyak bersms, jadi anda bayangkanlah untuk rekod sms sahaja sudah menggunakan 4 ke 5 helai. bagi saya rekod sms ini tidak penting.

selain itu banyak lagi tindakan yang boleh diambil oleh kita seperti kitar semula, menjaga kebersihan alam sekitar, pembangunan yang terancang oleh pihak kerajaan dan menyokong kempen2 berkaitan alam sekitar. walaubagaimana pun, walaupun pelbagai tindakan dirangka tapi tidak dikuatkuasakan atau dilaksanakan, ironinya tiada apa2 pemulihan atau penambahbaikan dapat dicapai oleh manusia sejagat.

No comments: